kennisbank

Beveiliging in de cultuursector

Je bent als organisator of initiatiefnemer vaak verantwoordelijk voor de veiligheid van mensen en van middelen: je wil dat je medewerkers, je bezoekers en je (ingehuurde) spullen niets overkomt. Om daarvoor te zorgen kun je beveiliging inhuren.

Veiligheid

In sommige gevallen krijg je in de cultuursector te maken met beveiliging. Je bent als organisator of initiatiefnemer vaak degene die verantwoordelijk is voor de veiligheid van mensen en van middelen. Met andere woorden, je wilt dat je medewerkers, je bezoekers en je (ingehuurde) spullen niets overkomt. Om daarvoor te zorgen kun je beveiliging inhuren.

Wat zijn de taken van beveiligers?

Beveiligers zijn er niet alleen om jouw initiatief of project te beschermen tegen indringers of het oplossen van bijvoorbeeld vechtpartijen. De beveiliging kan je inzetten voor veel meer taken. Doe dit altijd in overleg met jouw contactpersoon en op voorhand, zodat men weet wat ze kunnen verwachten. Hieronder staan enkele mogelijke taken waar je beveiligers voor kunt inzetten. In sommige gevallen is een gediplomeerde beveiliger niet nodig en kan je dit organiseren door vrijwilligers of stewards in te zetten:

  • Aanwezig zijn bij de entree en uitvoeren van tassencontrole of fouilleren.
  • Toezicht houden op en signaleren van onveilige en ongewenste situaties.
  • Informatievoorziening voor bezoekers.
  • Het beveiligen van artiesten.
  • Ondersteuning bij een mogelijke ontruiming.
  • Ondersteuning bieden bij de EHBO.
  • Een beginnende brand helpen blussen.
  • Begeleiding van financiële transporten.
  • Contact zoeken met en het begeleiden van hulpdiensten.

Hoe bepaal je de inzet van beveiligers?

Het aantal beveiligers dat je in zult moeten zetten is van een aantal dingen afhankelijk. Het heeft natuurlijk heel erg te maken met de doelgroepen en het aantal bezoekers die je in huis haalt. Ook de sfeer en de uitstraling van jouw initiatief of project is bepalend. Soms kan je voor bepaalde taken ook eigen personeel of vrijwilligers inzetten of gebruik maken van sfeerbeveiligers of stewards. Soms brengt een bepaalde artiest eisen met zich mee. Dan wordt bijvoorbeeld gevraagd om extra beveiliging op of rond het podium.

Beveiliging van objecten

Het kan zijn dat jouw initiatief of project betrekking heeft op een object dat je wilt plaatsen in de openbare ruimte. Ook kan je bijvoorbeeld een evenement organiseren op een plek die je voor de gelegenheid afsluit met hekken of op een plek is waar opeens veel meer spullen van waarde staan. Dan kan je ervoor kiezen om bijvoorbeeld camera’s op het terrein op te langen hangen. Een officiële beveiligingscamera staat in verbinding met een centrale en wordt getriggerd door bijvoorbeeld beweging op het terrein. Dan komt er vervolgens iemand ter plaatse of de politie wordt ingeschakeld. Je kunt ook afspraken maken over extra surveillance in een gebied. Ook de inzet van nachtbeveiligers kan hier van toepassing zijn.

Nachtbeveiliging

In sommige gevallen ben je enkele dagen bezig met de opbouw van jouw evenement of artistieke productie. Zeker wanneer het in de buitenlucht plaatsvindt kan het handig zijn om beveiliging voor de nachten in te huren. Het zou tot uitdagingen kunnen leiden wanneer er materialen gestolen of vernield worden. Een nachtbeveiliger is in te huren via de meeste beveiligingsbedrijven. Zij zijn de hele nacht wakker en maken regelmatig rondes over het terrein. In sommige gevallen is er een hond bij aanwezig en het aantal beveiligers is afhankelijk van de grootte en de overzichtelijkheid van het terrein.

Wat heeft de beveiliging nodig?

De beveiliging beschikt vaak over hun eigen kleding en schoeisel. In overleg hebben ze soms nog wat praktische spullen bij zich en anders organiseer jij dat voor ze. Over het algemeen zorg je als initiatiefnemer voor een plekje waar ze hun spullen neer kunnen leggen en zich kunnen omkleden. Ook kan het zijn dat je zorgt voor spullen die ze nodig kunnen hebben zoals personentellers, Tyreps en Duct tape en afzetlint. Sommige beveiligingsbedrijven kunnen ook portofoons leveren en anders huur je die elders in. Neem de medewerkers van de beveiliging ook altijd op in jouw personeelsrooster zodat ze qua crewcatering niets tekort komen.


Mocht je vanuit jouw expertise zelf over kennis beschikken die bij dit onderwerp zou passen, of zie je mogelijkheden tot de verbetering van deze tekst, dan zien we jouw bericht graag tegemoet via info@cultuuracademy.nl.

Meer kennis