Skip to main content

In de rubriek ‘Wie is wie?’ zetten we steeds een culturele professional in de spotlight. Wie zijn ze? Wat houdt ze bezig? En wat kunnen we van ze leren? Deze keer: Jesse Knoop, coördinator Techniek en Productie bij LUX. Onze collega Neeltje Rijpkema ging met hem in gesprek.

Hoi Jesse, eindelijk een live interview op het terras, leuk! Vertel: wie ben je en wat doe je?

Ik ben Jesse Knoop, coördinator van theatertechniek en productie binnen LUX. Ik houd mij bezig met alles op het gebied van techniek voor theater&dans, debatten en festivals in LUX als Go Short en InScience. Eigenlijk alles wat niet voor het filmhuis is. En op dit moment houd ik mij bezig met heel veel livestreams, want we hebben tegenwoordig een eigen studio en dat loopt goed, mensen weten ons snel te vinden! We zijn hier vanaf de eerste lockdown ingedoken.

Dat lijkt me een grote verandering? 

We hebben inderdaad een hele omslag moeten maken met de technici binnen LUX. Een soort van omscholing, want ineens heb je een televisiestudio en ben je bezig met cameramensen en het inbedden van content. Dus dat was veel leren en uitproberen. Hiervoor hebben we expertise van buitenaf betrokken, zoals filmmakers en cameramensen uit de televisiewereld. Daarnaast is het ook veel experimenteren, we zijn bijvoorbeeld een mooie samenwerking aangegaan met het Nijmeegs Theatergezelschap Kamer 8 om te kijken of we theater kunnen streamen zonder dat het een plat plaatje wordt. Dat was een mooie oefening. 

En dat doe je samen met je eigen team? 

Ja, ik heb drie vaste technici en een productiemedewerker. Daarnaast heb ik mensen van filmprojectie een stoomcursus ‘camera’ laten doen en zzp’ers ingehuurd. Normaal gesproken werken we ook met vrijwilligers, een bouwploeg en productiecrew voor de dagen dat hier gezelschappen binnen zijn, maar dat is nu niet aan de hand. Ik ben wel blij dat wij op het livestreamen zijn ingesprongen want corona duurt toch iets langer dan we allemaal van tevoren bedacht hadden en misschien gaat het nog langer duren. Ik ben blij dat ik in ieder geval mijn team aan het werk kan houden en zij zijn er ook erg blij mee.

Hoe ziet je week eruit? 

Ik vergader veel met de aanvragers voor livestreams. Zo hadden we laatst het theatergezelschap Bambi hier binnen. Voor hun was het ook voor het eerst dat een voorstelling gestreamd werd. Dan bespreek je samen hoe je de boel gaat aanpakken en hoe we het verhaal dat verteld gaat worden, het beste in beeld kunnen brengen. Een heel traject van gesprekken en uitproberen volgt dan, maar het was super geslaagd! Ja zo ziet mijn week er dus uit, veel vergaderen en overleggen met het technische team, zorgen dat de juiste spullen op de juiste tijd op de juiste plek zijn, veel regelen. We maken lange dagen; we beginnen ‘s ochtends om 10 uur met opbouwen, decor plaatsen en de set opbouwen. Vaak nog even een doorloop en ‘s avonds de voorstelling. Dat zijn dagen van 12 uur drie à vier dagen per week. 

Wat vind je leuk aan je werk? 

Vooral de afwisseling, geen dag is hetzelfde. Ik hou van op de vloer staan, ik heb een hands-on mentaliteit en wil graag betrokken blijven bij het team. Je hebt mensen die zitten de hele dag op kantoor en regelen alles vanuit daar, maar ik ben niet zo’n persoon, ik ben graag tussen de mensen. Dus vooral: afwisseling, samenwerken, creatieve plannen maken en problemen die je tegenkomt als een uitdaging zien en oplossen. Het woord onmogelijk komt niet in mijn vocabulair voor, er moet altijd wel een mogelijkheid zijn om iets op te lossen, daar hou ik van. De coronaperiode is een interessante tijd: hoe gaat de digitale transitie zich voortzetten? Ik denk dat er heel veel blijft, dat veel dingen die we gewend waren, gaan veranderen. Ik vind het leuk dat ik dat mag ontwikkelen hier. 

Hoe ben je hier terecht gekomen? 

Ik ben er ingerold, heb geen opleiding gedaan. Na het halen van mijn rijbewijs heb ik een bus gekocht en ben ik acht jaar gaan reizen met veel bandjes. In de zomer was ik in Nederland aan het werk en in de winter zat ik in Spanje of Portugal. Daarna werkte ik voor tentenbouw bedrijf De Markies. Daarmee ben ik veel op theaterfestivals geweest als Oerol. Via dit werk ontmoette ik mensen van Kwatta die een vrachtwagenchauffeur zochten. Toen heb ik de deal gesloten dat ik een tour ging doen en dat zij mij het vak van technicus zouden leren. Ik heb bij Kwatta gewerkt als technicus en later als hoofd techniek, ik heb daar wel echt de krenten uit de pap gehaald. Ik ben zeven keer in Amerika geweest en in Canada, China en Duitsland. Ondertussen kreeg ik ook twee kinderen en toen kwam het aanbod bij LUX. Ik zit hier inmiddels al 3 jaar en ik ben voorlopig van plan om hier te blijven. 

Waar loop je tegenaan in je werk? Is er iets wat je nog wil leren?

Ik hou niet van stilstaan dus ik wil mij altijd blijven ontwikkelen en leren, dat vind ik heel belangrijk. Je bent nooit uitgeleerd als mens, dus dat daagt mij uit om dingen te blijven doen. Ook om op die manier te groeien als mens en anderen te kunnen enthousiasmeren. Ja, wat was de vraag ook alweer? 

Of je ergens tegenaan loopt en dingen wil leren? 

Ja tuurlijk loop je wel tegen dingen aan. Ik vind het soms heel spannend om in het diepe te springen, maar ik wil het wel doen om ook weer nieuwe wegen te vinden. Ik ben nu natuurlijk leidinggevende en dat is een nieuwe uitdaging voor mij. Soms loop je bijvoorbeeld tegen dingen aan die niet leuk zijn om te zeggen, maar die je wel moet zeggen als leidinggevende en daar heb ik denk ik nog wel stappen in te maken. Dat zie ik wel als uitdaging. Ik sta bij jullie op de lijst voor de leiderschapstraining die in september begint, daar heb ik wel zin in. (red. Inspirerend Leiderschap start op 9 september) 

Wil je nog iets kwijt aan je collega-cultuurprofessionals? 

Hou de moed erin! Haha! Nee, wat mij wel leuk lijkt, is bij-elkaar-kom-dagen van verschillende disciplines, waar je samen kunt bespreken waar je tegenaan loopt. Zo heeft LUX de samenwerking met de Cultuur Academy gezocht om een leernetwerk ‘Ondernemersraden’ op te zetten, zodat de verschillende OR’s in onze sector kennis hierover kunnen uitwisselen. Ik zit zelf in de OR van LUX en ik denk dat het interessant is om van elkaar te leren en elkaar te kunnen ondersteunen. Dit kan ook veel breder dan de OR. Er zijn veel mensen op verschillende plekken die je nooit ziet of niet kent. We doen hetzelfde werk en zitten in dezelfde stad, dus laten we vooral delen dat we weten. Ik hoop dat we snel weer samen mogen komen! 

 

In de rubriek ‘Wie is wie?’ zetten we steeds een andere culturele professional in de spotlight. Vorige keren waren dat Jade Kerste, ZZP’er en werkzaam voor o.a. het Besiendershuis en Beeldende Kunst Nijmegen (BKN) en Loes Daanen, HR manager bij Doornroosje.