In de nieuwe rubriek ‘Wie is wie?’ zetten we steeds een culturele professional in de spotlight. Wie zijn ze? Wat houdt ze bezig? En wat kunnen we van ze leren? Deze keer: Loes Daanen, HR manager bij Doornroosje. Onze collega Neeltje Rijpkema ging met haar in gesprek.

Leuk dat je onze eerste gast wil zijn in onze nieuwe rubriek ‘Wie is wie’. Laten we direct beginnen: wie ben je en wat doe je? 

Ik ben Loes Daanen, woon in Utrecht met mijn man en kind en ik werk bij Doornroosje als HR manager.* In deze functie ben ik samen met de directie beleid aan het maken voor HR. We kwamen er namelijk achter dat we veel dingen doen omdat we ze altijd zo deden. Nu kijken we hoe we dingen beter en efficiënter kunnen aanpakken. Dit combineer ik met mijn functie als horecacoördinator, waar ik mij bezig houd met personeelszaken, dus roostering, wervingsgesprekken en evaluaties. Ik ben nu mijn functie als HR manager aan het uitbreiden.

* Een HR manager of human resource manager is verantwoordelijk voor het aantrekken, selecteren, belonen, beoordelen en opleiden van werknemers binnen een organisatie. Hij/zijn/hen houdt toezicht op de organisatorische cultuur en waarborgt de naleving van arbeids voorschriften en -wetgeving. 

Hoe ben je in deze functie terecht gekomen? 

Ik ben bij Doornroosje begonnen als barmedewerker 15 jaar geleden, daar kwam ik toen via een vriendje terecht. Dat was echt de beste keuze ooit, want er ging een wereld voor me open. Binnen een jaar werd ik al bedrijfsleider. Na de verhuizing van Doornroosje in 2014 werd het allemaal groter en zijn we met 3 mensen de horecacoördinatie gaan doen, waarvan ik dan de personeelszaken op mij nam. Op den duur is daar mijn HR functie bijgekomen. 

Doe je deze dingen in je eentje of in een team? 

In principe werk ik als HR manager samen met Joris Holter, adjunct-directeur. Hij zit meer op het beleidsvlak en ik meer in de uitvoering. Ik krijg verder ondersteuning vanuit het secretariaat en de financiële administratie. Het is de bedoeling dat dit allemaal in één HR team terecht gaat komen, dus we zijn nog erg in ontwikkeling. 

Wat vind je leuk aan je werk? 

Het leuke aan werken in de culturele sector vind ik, dat het een informele sector is waar mensen samen heel hard werken aan een gezamenlijk doel. Daarnaast ben je met elkaar verbonden door een gedeelde passie, bij Doornroosje is dat dan de liefde voor muziek. Als HR manager, het klinkt misschien cliché, is het leuk om met heel veel verschillende mensen te werken. Het team dat de entree verzorgt (kaartcontrole) bestaat bijvoorbeeld uit een een heel diverse groep; van studenten die net in Nijmegen wonen tot gepensioneerden. Deze variatie aan medewerkers zie je door de hele organisatie. Inhoudelijk vind ik het leukste aan deze functie om ervoor te zorgen dat iedereen het naar zijn zin heeft, samen kijken hoe iemand zich kan ontwikkelen en in de gaten houden of de randvoorwaarden goed zijn om fijn te kunnen werken.

Waar loop je tegenaan in je werk? 

Wat denk ik heel typerend is voor de culturele sector, en dus ook poppodia, is dat mensen functies hebben waar ze ingerold zijn. Ze zijn iets gaan doen waar ze goed in zijn, maar hebben er niet per se een opleiding voor gedaan. Dat geldt voor mij ook, ik heb muziekwetenschappen gestudeerd en ben niet opgeleid tot HR manager. Je rolt er dus in en dat is ook lastig, omdat je eigenlijk ‘maar wat doet’. Je leert natuurlijk veel door te doen, maar er zijn ook dingen die je misschien wilt oppakken, maar geen idee hebt waar je moet beginnen. Ik volg nu een opleiding personeelsmanagement om dit beter te leren en zie dat mensen om mij heen ook steeds meer bezig zijn met hun ontwikkeling. Daar ben ik heel blij mee, want het verrijkt je als mens maar ook als professional.

Wat heb je al geleerd? 

Ik merk dat het vooral interessant is binnen de opleiding om opdrachten te doen met HR medewerkers van hele andere organisaties en te horen hoe zij dingen aanpakken. Informatie over hoe je mensen moet werven kan je wel ergens vinden, maar het is heel interessant om van gedachten te wisselen over waar je tegenaan loopt en hoe je dat kan oplossen. Binnen Doornroosje is er ook ruimte om te sparren met collega’s, maar in zo’n opleiding praten we er toch op een ander niveau over.

Je doet mee met ‘In gesprek met je medewerker’, waarom deze workshop? 

Het is nu super relevant om goed contact te maken; iedereen werkt thuis of kan weinig doen omdat ze normaal in de uitvoering zitten. Ik merk dat het een moeilijke periode is. De een trekt dat beter dan de ander en het is denk ik belangrijk om die signalen op te kunnen pikken. Ik hoop uit de training te halen, hoe je mensen op afstand beter in de gaten kunt houden en hoe je constructief het gesprek aan kunt gaan. Hoe begin je erover zonder dat het direct heel zwaar wordt. En los van corona hebben wij een sector waar mensen heel hard werken en echt regelmatig over hun grenzen gaan. Ik denk dat het goed is dat daar, ook binnen Doornroosje, meer aandacht voor komt. Dat we ons personeel beter begeleiden in de drukke pieken en sneller signaleren wanneer het even niet goed gaat. 

Wil je nog iets kwijt aan je collega-cultuurprofessionals? 

Het is voor veel van ons een rustige, gekke tijd en ik denk dat dít het moment is om te kijken hoe je jezelf kunt ontwikkelen, maar ook hoe je medewerkers zich kunnen ontwikkelen. Wat dat betreft zijn er bij de Cultuur Academy, vind ik, heel interessante trainingen te volgen. Ook is er daar ruimte om mee te denken over nog meer aanbod. Dus ga ermee aan de slag!