Met meer dan 200 cultuur(mogelijk)makers, spraakmakende gasten en Nijmeegs talent ging de Cultuur Academy op 23 januari 2020 bruisend van start met het eerste Cult-Uur. Een uur lang in het teken van de ins en outs van de Nijmeegse staat van cultuur. Serieus én met een glimlach. De reacties waren enthousiast en de gesprekken (te) kort, maar relevant. Lees hier het korte verslag en laat je verrassen door de verbale notulen van Cees de Beer

Samen verder komen

Naaistreek zorgde bij binnenkomst voor een warm theatraal welkom in de juiste sfeer. Daarna werd het serieus. Lille Witsen Elias, ontwikkelaar van de Academy sprak als eerste over de urgentie en het belang van de Cultuur Academy. Lille: ”We moeten onszelf blijven ontwikkelen om verder te komen. Deskundigheidsbevordering is geen gemeengoed in de culturele sector. Er is veel kennis maar die is vaak versnipperd en wordt niet genoeg gedeeld”. Vanuit die gedachte zet de Academy in op een brede programmering waarin vier pijlers centraal staan: ontmoeten, verbreden, verdiepen en vernieuwen.

 

Alles begint bij ontmoeten

Het Cult-Uur is bedoeld om elkaar te ontmoeten en te delen wat ons raakt, inspireert of sterker maakt. “Als we elkaar niet kennen, weten we niet wat we van elkaar willen weten of kunnen leren”, trapte Angela Verkuijlen, mede-ontwikkelaar van de Academy, af. De toon is gezet en met het omdraaien van de grote zandloper die precies een uur volmaakt, is het eerste Cult-Uur een feit.

Nieuw subsidiehuis maakt innovatie mogelijk

Voor een zaal vol medewerkers en zzp’ers uit cultureel Nijmegen sector (en een enkele Arnhemmer), sprak Wethouder Noël Vergunst over de nieuwe Nijmeegse Cultuurvisie. “Nijmegen verdient  meer lef en we hoeven we het experiment niet te schuwen. De gemeente Nijmegen zet  in op het toegankelijk maken van kunst en cultuur voor iedereen.” Ook wil de wethouder meer ruimte maken voor innovatie en creativiteit. Vergunst: “Om dit mogelijk te maken is er een nieuw subsidiehuis. Daarin is ruimte voor financiering van de basis; de gevestigde culturele instellingen en de culturele infrastructuur  maar is er ook  subsidie voor meerjarige projecten, ruimte voor amateurkunst en voor kleinere culturele projecten. Nieuw is de Groeispurt: waarbij een cultuurscout kan helpen zo’n klein project op te starten.”

Een divers publiek bereiken

Diversiteit is een hot item in de cultuursector. Want hoe bereik je een divers Publiek? Veel instellingen worstelen met die vraag. Zo heeft de stadsschouwburg Nijmegen momenteel een te homogene publieksgroep, bevestigt de eerste gast op de bank, Lieke Jordens, programmeur van de Stadsschouwburg/Vereniging. “Jongeren en mensen met een niet-westerse achtergrond zien we eigenlijk zelden in de zaal. Met de hulp van Radboud Universiteit proberen we nu met diepte-interviews te achterhalen waarom zij het theater links laten liggen. Duidelijk is al wel dat maatwerk nodig is en dat ook het personeel een afspiegeling zou moeten zijn van je doelgroep.” Daarnaast gaat de schouwburg actief op zoek naar nieuwe verhalen. Lieke: “Met het project Sleutel van de schouwburg nodigen we projectmakers uit die een ander publiek willen bereiken. Belangstelling? Stuur een mail of kom een keer op de koffie, je bent welkom.”

Robin Vermeulen, coördinator van de ZOZ Academy en werkzaam bij de Meervaart in Amsterdam, ziet de oplossing voor het bereiken van een breder publiek ook in een grotere diversiteit in programmeurs. “Dat helpt bij het veranderen van het aanbod van voorstellingen die we boeken. Er komen echt andere verhalen op het toneel. Zo ondersteunen we projecten die radicalisering tegen gaan en loopt nu bijvoorbeeld de voorstelling ‘Jihad van liefde’ in theater de Meervaart.

En hoe zit het met jonge mensen? Fondsen aanspreken is voor veel jonge makers een grote drempel, meent Robin. “De ZOZ Academy kan hierbij ondersteunen. Voor jonge makers is het lastig om hun idee op papier te krijgen, daar begeleiden we hen bij. En we bieden hen andere mogelijkheden om hun idee naar voren te brengen, bijvoorbeeld in een videoboodschap.”
Medio april zal de Cultuur Academy een werkconferentie over diversiteit programmeren. Houd de agenda in de gaten!

Fair pay

Eerlijk loon voor eerlijk werk, is een ander hot item in onze sector. Esther Dikkers van Schakel025: “Als organisatie moet je de fair practice code toepassen, anders vervalt je kans op subsidie. Het lastige is dat de praktijk van vandaag nog vaak anders is. Lang niet iedereen krijgt een eerlijke beloning. Tel je alle onbetaalde overuren op, dan kom je al snel op 25 miljoen extra…. In het doorbreken van deze praktijk is het ook goed om zelf in spiegel te kijken, bleek uit deze hartenkreet van Youri Appelo van Expoplu. “We hebben er allemaal een aandeel in, werk nooit voor niks, want daarmee beïnvloed je ook de beloning van je collega’s.”

Een me-nuutje voor…

Hoe pitch je in één minuut je culturele initiatief of stel je een vraag aan de zaal? Ellis Moesker, Robbie Driessen en Daisy van de Zande gingen je voor. Ellis van Into The Future riep organisaties op zich aan dit festival te verbinden. Robbie van Derde Wal deed een oproep om een voorstel in te dienen voor kunst op de muur boven de tunnel. Daisy is, als nieuwe directeur van het InScience Film Festival, met haar ‘call for entry’ op zoek naar films op het grensvlak van visuele kunst en wetenschap. Wil je jouw initiatief ook in de spotlight? Grijp je kans op het volgende Cult-Uur!

Muziek & poëzie!

Heb je nog meer gemist? Jazeker! Onze huisband Friends and Music Collective droeg met een eigen tune bij aan en toffe sfeer. Bijna-Idols-winnares Jahlynn hield een vurig pleidooi voor de urban scene in Nijmegen en zong haar gelijk bij elkaar in een prachtig duet met haar zus Gaya. Een Nijmeegs talent om in de gaten te houden! (En ja, wat een goed idee, de Urban-scene stimuleren in Nijmegen). En durfde je het aan een rinkelende telefoon op te nemen, dan kreeg je de Poëzie Centrale aan de lijn die je verraste met een gedicht van Proces-Verbaal.

Praten mét mensen

Nachtburgemeester Cees de Beer gaf met zijn verbale notulen een prachtige persoonlijke impressie van het eerste Cult-Uur. Lees ze nog eens na. Met zijn advies: “Niet praten over mensen, maar praten met mensen”, sloot hij het plenaire gedeelte af. En daarmee begon de speeddate-sessie, waarin we collega’s in het veld die we nog niet kenden ontmoetten en elkaar de vraag stelden: “Wat vind jij nu het allerleukste aan je werk in de sector?” Want een leuke sector om in de werken, dat blijft het!

Foto’s Cult-Uur #1: Joost Klapmuts

Leave a Reply