Een foto van het project Dancing Dunes tijdens de Kunstnacht in Nijmegen
Hannah van der Schaaf
nieuws

Ervaring met Groeispurt: Emiel Ambroos - Dancing Dunes

Emiel Ambroos (1992, BE), is beeldend kunstenaar en werkt als een bricoleur (zoals hij het zelf zegt: 'een soort gestoorde professor binnen de bouw'). Met een ironische toon gaat hij op zoek naar een kleurrijk grijs gebied waar grenzen tussen organisch en artificieel of lichaam en landschap vervagen. Zijn onderzoek is steeds verder gericht op de buitenruimte en hij put inspiratie uit de natuurlijke omgeving, sciencefiction, leven op camping en illegale rave cultuur.

Uit veelal gevonden (bouw)materialen ontstaan droomachtige sculpturen en installaties waarin vrijheid en experiment centraal staan. In samenwerking met Pierre Estourgie (kunstenaar/ sound designer) heeft Emiel een vernieuwde versie gemaakt van hun werk ‘Dancing Dunes’. Door steun van de Groeispurt hebben zij het prototype verder kunnen uitwerken tot een sterke vernieuwde versie. Daarmee kon 'Dancing Dunes' groeien tot een doorlopend onderzoek. We vroegen Emiel en Pierre hoe het project is verlopen en wat de Groeispurt voor hen heeft betekent.

Waar gaat het project over?

'Dancing Dunes' is een elektro-akoestische installatie gemaakt voor de buitenruimte. Het werk visualiseert bosjes duingrassen die dansen in de wind. De dansende beweging wordt omgezet tot een meditatieve live compositie die met vlagen raakt aan elektronische muziekgenres als techno, ambient of acid. Het werk is nomadisch van aard en kan zowel in een evenement of guerrilla context worden neergezet.

"Dancing Dunes gaat over veerkracht en het zoeken naar verbinding. Het steeds zoekende zijn naar manieren om om te gaan met veranderingen, dat kan op zowel op persoonlijk niveau als op grotere schaal. Wij zijn denk ik vooral op zoek naar een houding of mindset om met verandering en daarin mee te bewegen in plaats van grip houden op omstandigheden om ons heen. Tegelijkertijd gaat het werk over vriendschap, liefde en rafelrandjes en dat mag best gevierd worden."


In het proces stelt het werk de relatie tussen de (publieke) ruimte, publiek, natuurlijke omstandigheden en de positie van Emiel en Pierre als kunstenaars telkens op de proef. Door continue verandering van weersomstandigheden en omgevingsfactoren moeten zij als makers telkens op deze omstandigheden anticiperen. Zo proberen zij als kunstenaars door middel van het werk en bevindingen telkens opnieuw te synchroniseren met de omgeving.

Het proces

Het proces was 'waanzinnig tof en inspireren' maar ook 'hectisch:

"We zijn best wel ambitieus geweest en hoopten eigenlijk op een tweede subsidie die we niet kregen. Bovendien waren er heel veel technische uitdagingen die we niet helemaal konden overzien in zowel tijd als kosten. Zo zijn we uiteindelijk ver boven budget gegaan en ook wel over eigen grens gegaan om de alle stappen te kunnen maken die we voor ogen hadden."

In de samenwerking hadden Emiel en Pierre achteraf gezien een paar dingen beter moeten bespreken zoals een eventueel plan B en tegen elkaar uitspreken waar elkaars belangen liggen ten aanzien van slagen van het project.


"Het is heel tof om mee te gaan in elkaars enthousiasme, dat geeft heel veel energie, ideeën en mogelijkheden waar je alleen niet zo snel komt. Tegelijkertijd schept dat soms ook verwachtingen en is het later moeilijk om een stap terug te doen in bijvoorbeeld omvang van het project."

Vooral in samenwerking met verschillende achtergrond of discipline is het moeilijk van elkaar om te kunnen overzien wat vaktechnisch nodig is om het project voor elkaar te krijgen, en hoe elkaars proces daarin is. De lessen die zij vanuit deze samenwerking geleerd hebben en mee willen geven als tips:

- Geef elkaar de ruimte
- Geef goed je grenzen aan
- Neem samen genoeg ruimte voor testfases tijdens de ontwikkeling van het werk en neem elkaar daar zo goed mogelijk in mee

Bijdrage Groeispurt

De Groeispurt heeft heel erg geholpen om de volgende stappen te zetten. Zowel met het project als in de samenwerking met elkaar.

"Juist door de samenwerkingen ontdekten we beiden heel snel nieuwe mediums, materialen en invalshoeken. We werden ons meer bewust van ons eigen ritme en manieren van communiceren."

Naast de artistieke ontwikkeling benoemen beiden ook de zakelijke ontwikkeling. Platforms voor tentoonstellingen en andere fondsen kwamen door dit project makkelijker in het vizier. Daarnaast hebben ze door deze mogelijkheid om het prototype om te zetten naar een definitief werk een veel realistischer kijk gekregen op dit proces.

Plannen

'Dancing Dunes' is te zien op 26 januari tijdens de Uitnacht in Arnhem. Daarnaast werkt het tweetal aan een guerrilla tour voor 2024.