
Startende ondernemers
Op deze verzamelpagina voor beginnende kunstenaars krijg je antwoord op alle vragen waar je als startend ondernemer mee zit.
Als beginnend kunstenaar zit je vaak met behoorlijk wat vragen. Hoe richt ik mijn bedrijf op? Hoeveel kan ik vragen voor mijn werk? Welke klussen neem ik wel en niet aan? Met wie wil ik samenwerken? Hoe blijf ik geïnspireerd?
In onderstaande video vertellen de deelnemers van het Mentorschapsprogramma met welke vragen zij als jonge maker zitten én delen de mentoren wat van hun wijze adviezen.
Herken jij je in bovenstaande video? En wil je meer te weten komen over het opstarten van jouw kunstenaarspraktijk? Kijk dan eens in onze kennisbank. Daar vind je onder andere de volgende artikelen die jou wellicht kunnen helpen:
- Stappenplan starten als zelfstandige
- Weten wat je waard bent
- Hoe bepaal ik mijn tarief?
- De financiële administratie
- Het maken van een begroting
- Factureren en het opstellen van een factuur
- De belastingaangifte
- Verzekeringen in de cultuursector
- Financiering van initiatieven en projecten
- Overzicht van subsidies en fondsen
- Ontwikkelbudget voor werknemers en zelfstandigen
- Het oprichten van een stichting
- Tips om gratis promotie te maken
- PODCAST - Altijd een weg
In ons programma vind je ook veel aanbod voor jou als beginnend kunstenaar. Kom bijvoorbeeld eens naar de Maandag Club, waar je hulp én medestanders kunt vinden voor zaken als het schrijven van een subsidieaanvraag, het maken van een begroting en het versturen van een persbericht.
Tot slot is Cultuur Academy niet het enige platform voor (beginnende) cultuurprofessionals. De volgende organisaties bieden ook ondersteuning in de vorm van online artikelen, workshops en financiering:

Subsidies en fondsen
Er is enorm veel informatie te vinden over beschikbare subsidies en fondsen, en het aanvragen ervan. Op deze pagina hebben we deze informatie voor je verzameld, zodat jij direct aan de slag kan.

Marketing en communicatie
Marketing en communicatie draait in de kern om het bereiken van je publiek. Want wat je ook maakt of welke dienst je ook levert als kunstenaar of culturele organisatie, zonder publiek ben je nergens. Maar hoe kom je erachter wie je publiek is en hoe je ze bereikt?

Toegankelijkheid
Evenementen zouden door iedereen bezocht moeten kunnen worden, dus ook voor bezoekers met een beperking. Maar hoe zorg je er als organisator voor dat je evenement of festival toegankelijk wordt? Hoe haal je drempels en hindernissen weg voor bezoekers met een beperking, en zorg je dat ze je evenement ook goed kunnen beleven? Op deze themapagina vinden evenementorganisatoren informatie over hoe ze hun evenement toegankelijk kunnen maken.